Praca

Z WanderPedia

Pracować każdy może, trochę lepiej czasem trochę gorzej. Ważne, że można i jest w niej spora dowolność i różnorodność. Wybierając pracę trzeba mieć na uwadze, rasę postaci wykonującej daną pracę. Krasnolud udający się do lasu by wytropić zwierzynę osiągnie dużo gorsze rezultaty niż elf. I odwrotnie elf udający się do kopalni rudy żelaza poradzi sobie dużo gorzej niż krasnolud. Będzie to widoczne w zarobkach za pracę.

Zarobki na początku mogą wydawać się bardzo niskie, jednak z czasem w miarę nabycia stosownych umiejętności i doskonalenia się w zawodzie mogą rosnąć do bardzo przyzwoitych wielkości. Niektórzy pracodawcy, wymagają od pracowników określonego minimalnego poziomu w danym zawodzie inaczej nie będzie można się zatrudnić. Te prace zwykle dają większe zarobki.

Praca nie zawsze jest dostępna, pojawia się okresowo w zależności od zapotrzebowania.


Doświadczenie za pracę

Pracując postać zdobywa doświadczenie w umiejętnościach związanych z wykonywaną pracą - tzw rzemiosłach. Ilość doświadczenia jaką zdobywa się za pracę uzależniona jest od kilku parametrów:

  • czasu pracy - więcej czasu (Energia|Energii) na pracę to więcej doświadczenia. Zależność liniowa 2 razy po 25 energii to tyle samo co 1 raz 50 energii (średnio, bo postać dostaje losową ilość w zakresie +/-15%).
  • rasy postaci wykonującej pracę - bowiem niektórzy mają lepsze lub gorsze predyspozycje do pracy np krasnolud w górnictwie, czy metalurgii ma +25% więcej doświadczenia oraz zarobku bo lepiej do tego się nadaje niż elf, który ma -25%. I w drugą stronę przykładowy krasnolud w pracy związanej z tropicielstwem: -25% a elf będzie miał +25%.
  • wymagań pracy - zadania w pracy wymagają pewnych kwalifikacji: minimalnych poziomów umiejętności w danym rzemiośle powiązanym z pracą. Wyższe wymagania to ciekawsza i dająca więcej doświadczenia praca.
  • ilości potrzebnych rzemiosł w pracy. Niektóre prace wymagają więcej niż jednego rzemiosła. Doświadczenie z wykonywanej pracy jest dzielone na wszystkie biorące w tym udział zawody. Ale jeśli zsumować całe otrzymane doświadczenie to wyjdzie to więcej niżby pracować w każdym zawodzie osobno.


Przykład:

Praca wymagająca 1 zawodu Stolarstwo[10] da postaci po przepracowaniu 10 energii: 100 doświadczenia.

Inna praca Snycerstwo[0] po przepracowaniu 10 energii da: 90.

Natomiast jeśli postać znajdzie pracę gdzie jednocześnie wymagane jest Stolarstwo[10] i Snycerstwo[0] i jeśli przepracuje 20 energii to dostanie przykładowo: 135 doświadczenia w Stolarstwie i 115 w snycerstwie. W sumie 250 doświadczenia co jest około 30% więcej.

Dla 3 zawodów w jednej pracy to jest 50% więcej, dla 4: 66% a dla 5: 75% więcej.

osobiste